Waarom werk achter een bureau je dik maakt

Een kantoorbaan waarbij je het grootste deel van de dag achter het bureau zit wordt gelinkt aan verschillende gezondheidsproblemen. Er zijn onderzoeken gedaan die aangetoond hebben dat lange periodes van zitten voor ernstige gezondheidsproblemen kan zorgen zoals diabetes type 2, obesitas, metabool syndroom maar ook kanker en hart- en vaatziekten. Om deze gezondheidsproblemen te voorkomen is het nodig om lichaamsbeweging te krijgen tussen het werken door. Dit zorgt ervoor dat je niet continu stil zit en dat er korte periodes van beweging zijn die de bloedcirculatie verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld om de twee uur een kort rondje door het kantoor doen en een lange wandeling tijdens de lunch.

Tips

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Maak een wandeling tijdens de lunchpauze
  • Ga zoveel mogelijk lopend naar het werk
  • Probeer ieder uur op te staan en kort te bewegen

Ben ik te dik?

Veel personen hebben niet echt door hoeveel of waarom men aangekomen is in de laatste jaren. Het is dan vaak moeilijk te zeggen of iemand te dik is of niet. Je hebt misschien wel een idee maar hoe weet je zeker of je te dik bent of niet? Of je te dik bent kun je op diverse manieren meten. Dit kan door het berekenen van de BMI of door de buikomtrek te meten.

Buikomtrek

De buikomtrek wordt gemeten op een plek onder de navel. Als de buikomtrek meer is dan 102 cm bij mannen of 88 cm bij vrouwen dan is er sprake van overgewicht en ben je te dik.

BMI

De BMI is een afkorting voor Body Mass Index. Dit is een meting dat het gewicht vergelijkt met de lengte. De formule is: het gewicht delen door de lengte in het kwadraat. Als voorbeeld: een persoon van 1.80m en 100 kilo heeft een BMI van 100: (1.80×1.80). Het resultaat is een BMI van 30,8.

Een BMI van minder dan 19 staat gelijk aan ondergewicht, meer dan 25 betekent overgewicht en meer dan 30 staat voor obesitas. De persoon in het voorbeeld valt in de obesitas categorie.