Hoe je snel kunt afvallen

Er zijn veel manieren waarop je snel kunt afvallen. Veel van deze manieren zullen er echt voor zorgen dat je honger zult hebben en een ijzersterke wilskracht moet hebben.

Je kunt echter ook snel afvallen zonder constant honger of trek te hebben. Hierdoor is het natuurlijk veel makkelijk vol te houden en is de kans dat je (snel) je streefgewicht behaald veel groter.

De eerste stap welke je moet nemen om snel af te kunnen vallen is er voor zorgen dat je minder trek hebt. Vervolgens is het zaak om snel gewicht te verliezen zonder hongergevoel en ondertussen kan je stofwisseling versnelt worden voor een snel resultaat.

Klinkt mooi toch? Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je dat dan doet. In dit artikel zullen we voor je uiteenzetten hoe je snel kunt afvallen.

Stap 1 – minder trek
We zijn vaak erg afhankelijk van suiker en snelle koolhydraten. Vaak zonder dat we ons daar bewust van zijn. Het klinkt misschien niet echt aardig om te zeggen maar veel mensen zijn verslaafd aan suiker.

Het eten van suiker activeert het beloningsgedeelte in de hersenen waarbij er dopamine wordt aangemaakt. Dit is hetzelfde deel van de hersenen welke geactiveerd wordt bij het gebruik van echte drugs. Het is dus niet zo raar dat als je snoept dat je vaak alleen maar meer wilt.

Door het eten van suiker stijgt de bloedsuiker snel en maakt het lichaam veel insuline aan om het suiker (glucose) uit het bloed op te kunnen nemen. Nadat het glucose is opgenomen daalt de bloedsuiker weer snel. Door het dalen van de bloedsuiker krijg je binnen een paar uur alweer trek en ga je weer eten. Waarna deze cyclus zich weer herhaalt.

Dit moet doorbroken worden en dit doe je door geen suiker en snelle koolhydraten meer te eten. Het zal de eerste 2 weken niet makkelijk zijn maar je zult al snel merken dat je vanzelf minder honger zult hebben als je minder koolhydraten en suikers eet.

Je lichaam zal minder insuline aan hoeven te maken. Dit is erg belangrijk in het proces om gewicht te gaan verliezen. Te hoge insuline waarden zorgen er namelijk voor dat je lichaam vet gaat opslaan en vet wilt vast houden. Door de insuline waarden omlaag te brengen naar normale waarden kan je lichaam veranderen in een vet verbrand machine.

Stap 2 – eet eiwitten
Maar wat moet je dan wel eten als je geen suiker en minder koolhydraten mag? De koolhydraten zal je voor een deel moeten vervangen voor eiwitrijk voedsel. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen.

Het kost je lichaam op de eerste plaats meer calorieën om eiwitten te verteren dan koolhydraten. Hierdoor gaat direct je metabolisme al omhoog. Je verbrand direct al meer calorieën zonder dat je ervoor hoeft te gaan sporten of bewegen.

Ook zorgen eiwitten ervoor dat je langer een vol gevoel hebt na het eten. Dit omdat eiwitten langzamer verteren. Het duurt daardoor langer voordat eiwitrijk voedsel de maag verlaat. Hiermee voorkom je dat je naar tussendoortjes of snacks gaat grijpen tussen de maaltijden in.

Behalve eiwitten kan je extra groenten aan je dieet gaan toevoegen. Groenten zijn ook belangrijk als je af wilt vallen. Ze zijn een goede bron van voedingsvezels. Voedingsvezels geven je een vol gevoel na een maaltijd en zullen de maag ook maar langzaam verlaten waardoor je lang vol zit. Groenten geven je bovendien alle voedingsstoffen welke je nodig hebt om gezond te blijven. En het mooie van groenten is dat ze maar heel weinig calorieën bevatten. Daar zal je niet snel te veel van eten.

Wees trouwens niet bang om vetten te eten als je wilt afvallen. Omdat je weinig koolhydraten eet zal je lichaam de vetten verbranden. Als je weinig koolhydraten eet terwijl je ook weinig vet eet dan ga je je echt beroerd voelen en ga je waarschijnlijk snel je voornemen om af te vallen staken.

Stap 3 – Beweeg meer
Je hoeft niet (meer) te gaan bewegen / sporten als je wilt afvallen. Maar het helpt natuurlijk wel. Door te gaan sporten vergroot je de negatieve energie balans. Het gat tussen het aantal calorieën welke je eet en verbrand wordt groter; dit zorgt ervoor dat je sneller afvalt.

Veel mensen denken bij sporten om af te vallen gelijk aan hardlopen. Dat kan maar dat is niet perse nodig. Je kunt ook prima resultaten behalen door aan fitness / krachttraining te gaan doen.

Met krachttraining verbrand je niet zoveel calorieën als tijdens een duurloop maar het voordeel is dat je bij krachttraining te maken hebt met een soort after-burn effect. Je metabolisme gaat er door omhoog en je blijft tot wel 24 uur na een training extra calorieën verbranden.

Een ander voordeel van krachttraining is dat je meer spiermassa krijgt. Door de toename van spiermassa gaat je metabolisme omhoog. Je metabolisme is namelijk direct gekoppeld aan de hoeveelheid spiermassa welke je hebt. Voor iedere kilo spier aan je lijf verbrand je dagelijks grofweg 80 kcal.

Als hardlopen of fitness niet je ding is dan zijn er nog genoeg andere manieren om vet te verbranden. Het gaat erom dat je actief bent. Je kunt ook gaan zwemmen, schaatsen, skeeleren, roeien of gewoon een stuk gaan wandelen of lekker dansen. Doe vooral wat je plezier in hebt, alleen dan zal je het kunnen volhouden en ook op de lange termijn blijvend resultaat hebben. Het heeft totaal geen nut om met tegenzin een stuk te gaan hardlopen.

Om te voorkomen dat je metabolisme trager wordt kan je 1 keer per week koolhydraten gaan inslaan. Hou het wel bij gezonde koolhydraten zoals havermout, zoete aardappelen en fruit en ga niet los op gebakjes of chocolade. Door af en toe weer veel koolhydraten te eten schudt je je metabolisme weer wakker. Je lichaam wordt anders erg efficiënt met de weinige koolhydraten welke het nog krijgt.