Een gezond gewicht bereiken én behouden

Veel mensen hebben moeite om een gezond gewicht te bereiken en te behouden, toch hebben veel mensen de wens om af te vallen en daarvoor een gezond en fitter lichaam voor terug te krijgen. Iedereen eet of snoept wel eens te veel, zeker met de feestdagen en de heerlijke zomerse bbq´s, maar als dit een structureel probleem is, kom je (langzaam) aan. Alle kilo’s die er aan komen, moeten er uiteindelijk ook weer af als je wilt afvallen.

Steeds meer mensen hebben een te hoog BMI

Steeds meer mensen in Nerdeland hebben overgewicht, maar gelukkig willen ook steeds meer mensen gezonder gaan leven. Wanneer je overgewicht hebt, is je Body Mass Index (BMI) te hoog. Hierdoor heb je te veel lichaamsvet ten opzichte van je lengte en dit is ongezond, zeker op de lange termijn. Hoe hoger je BMI is hoe schadelijker het voor je gezondheid is. Ben je benieuwd wat jouw BMI is? Kijk dan eens op www.bmiberekenen.nl en bereken jouw BMI heel eenvoudig en snel.

Wat kun je doen om je BMI te verlagen?

De beste en snelste resultaten boek je door een combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging. Afvallen en gezonder leven, hoeft niet te betekenen dat je alleen nog maar aan het diëten bent. Je zult alleen een goede balans voor jouw lichaam moeten vinden. (crash) diëten werken vaak maar tijdelijk, je kunt er veel kilo’s in een korte tijd mee kwijtraken, maar vaak komen die net zo hard weer terug als je weer ‘normaal’ gaat eten. Maak daarom permanente aanpassingen in jouw huidige eetpatroon en leefpatroon. Wanneer dat jou lukt, hoef je namelijk nooit meer op dieet!

Permanente aanpassingen in je huidige eetpatroon

Een gezond voedingspatroon bestaat uit voldoende groente en fruit, maar ook variatie is erg belangrijk. Een voorbeeld: bloemkool is erg gezond, maar als je iedere dag bloemkool eet en geen andere groentes, dan krijg je niet voldoende voedingsstoffen binnen en ben je dus niet gezond bezig, terwijl bloemkool opzich erg gezond is. Kies dus voor zo veel mogelijk verschillende groente en fruit, probeer eens wat nieuws en test verschillende bereidingswijzes. Op die manier kom jij er achter wat jij lekker vindt.

De sleutel tot succes voor een gezond en fit lijf

Wat mij betreft is dus sleutel tot succes een gezond en gevarieerd voedingspatroon met producten en gerechten die je lekker vindt. Als je alleen dingen moet eten die je tegenstaan, dan hou je het op den duur niet meer vol en ga je al gauw weer ongezond snacken. Daarnaast is het verstandig om alle snelle koolhydraten uit koekjes, snoep, chips, friet en ander junkfood te laten staan. Wanneer je dat eet krijg je veel calorieën binnen, maar weinig andere voedingsstoffen. In fruit zitten ook (veel) suikers en dus calorieën, maar als je fruit eet krijg je wel veel andere voedingsstoffen binnen. Dat is een groot en belangrijk verschil.

Wanneer je wilt afvallen en gezonder wilt leven, is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Eiwitten zorgen voor herstel en opbouw van spieren. Hoe meer spieren jij hebt, hoe meer energie (calorieën) jij dagelijks verbruikt in rust. Wanneer je spieren opbouwt door middel van krachttraining of meer beweging, geeft dit dus een versneld effect.